9 خاصیت شگفت انگیز برای نخود فرنگی

9 خاصیت شگفت انگیز برای نخود فرنگی

باتوجه به خواص بالای نخود فرنگی در این مقاله میخواهیم از خواص نخود فرنگی بری شما صحبت کنیم
1399/1/7
0 نظر

نخود فرنگی دانه های کروی سبز رنگ که از گیاه نخود سبز بدست می آیند سرشار از پروتئین، ویتامین و موادمعدنی است. نخود فرنگی یا نخود سبز یک منبع غذایی با ارزش با طبع گرم و خشک است. نخود سبز حاوی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین است. در این مقاله سعی شده که به فواید مصرف این گیاه بپردازیم.

افزایش سرعت در هضم و کاهش خطر ابتلا به سرطان:  فیبر موجود در نخود فرنگی باکتری های  مضر موجود در روده ها را از بین میبرد ، مانع از تکثیر باکتری ها شده و روده هارا سالم نگه میدارد. بخشی از این فیبر برای تسریع در سیستم گوارش کاربرد دارد و مابقی از راه مدفوع دفع می شود. مصرف نخود فرنگی خطر ابتلا به بیماری های گوارشی مانند بیماری التهابی روده ، سندرم روده و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
ساپونین(مواد شیمیایی گیاهی) موجود در آن میتواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند. ویتامین k موجود در نخود فرنگی نیز برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان پروستات بسیار مفید است.
تسکین دهنده ی قلب و کنترل فشار خون: نخودفرنگی حاوی مواد معدنی مانند منیزیم ،پتاسیم و کلسیم می باشد که برای جلوگیری از فشار خون بالا مفید است. همچنین فیبر موجود در آن کلسترول را کاهش و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد
..ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نخود فرنگی باعث سلامت رگ‌های خونی بدن می‌شود و از تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند؛ این مسئله به طور ناخودآگاه استرس و تپش قلب را از بین می‌برد. نخود سبز حاوی ویتامین B1، فولات، B2، B3 و B6 است، منابع غنی که از حمله قلبی جلوگیری می‌کنند. همچنین فلاونول موجود در این ماده احتمال سکته مغزی را با جلوگیری از آسیب به سلول ها کاهش میدهد
 

تنظیم قندخون و کنترل دیابت: 

فیبر و پروتئین موجود در نخودفرنگی باعث جلوگیری از افزایش سریع قند خون میشود. مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نخود سبز مقاومت نسبت به انسولین را کم می‎کند همچنین مقدار قابل توجهی منیزیم و ویتامین B را علاوه بر ویتامین هایE، K، A و C نیز دارد. همه ی این مواد مغذی به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کنند.

خاصیت ضد عفونی کنندگی: 

نخود سبز حاوی مواد ضد عفونی کننده مانند اسید فیتیک و لکتین است که در بسیاری از غذاها مانند حبوبات و دانه ها یافت میشود. سطح این مواد در نخود فرنگی نسبت به سایر حبوبات پایین تر است، بنابراین مصرف مناسب و به اندازه نخودفرنگی مشکلاتی مانند نفخ و یا گاز معده ایجاد نمی کند.

جلوگیری از کاهش سطح بینایی و سلامت چشم ها : 

لوتئین موجود در نخود فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به حفظ سلامت سلول ها در بدن به ویژه چشم ها کمک میکنه.به دلیل اینکه بدن انسان نمی تواند لوتئین را تولید کند، باید آن را از طریق غذا دریافت کند. همچنین میزان ویتامین A این ماده سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند. پس با مصرف به اندازه ی این ماده مغذی به حفظ بینایی چشمانتان کمک کنید.

افزایش سلامت استخوان ها و سیستم عصبی: 

 نخود فرنگی حاوی مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم ، و فسفر می باشد که در نخودفرنگی پخته مواد معدنی بیشتری نسبت به نخود خام وجود دارد. این مواد معدنی از خون، عضلات، سلامت استخوان و سیستم عصبی حمایت می کند. نخود سبز یک منبع غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ویتامین K موجود در نخود فرنگی دشمن بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و آلزایمر است.همچنین نخود فرنگی حاوی روی می باشد که یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی را جهت تسریع در بهبود زخم ها فراهم می آورد..

افزایش اشتها و مغذی برای زنان باردار: 

نخود فرنگی به دلیل غنی بودن از نظر مواد معدنی و ویتامین ها برای تغذیه جنین در دوران بارداری می‌تواند گزینه ی مناسبی باشد. همچنین می توان  به عنوان یک دورچین خوش‌رنگ و لعاب ، باعث افزایش اشتها شود؛ به همین دلیل برای بد غذایی کودکان راه حل مناسبی است. نخود فرنگی یا نخود سبز دارای استروژن طبیعی بوده که همین موضوع باعث می شود برای ناباروری و دردهای قاعدگی مفید باشد. این ماده غذایی با آهن فراوان برای خانم‌های باردار و شیرده گزینه مناسبی است و کم خونی آن‌ها را از بین می‌برد.اسید فولیک ( فولات ) موجود در نخود سبز یک منبع غنی برای دوران بارداری خانم‌هاست که می‌تواند افسردگی پس از زایمان را هم درمان کند.  همچنین مصرف نخود فرنگی موجب ازدیاد شیر مادر میشود.

کنترل وزن و لاغری: 

 نخود فرنگی در مقایسه با سایر حبوبات مثل لوبیا چربی بسیار کمی دارد و یک ماده کم کالری است؛ به همین دلیل اغلب در رژیم‌های گیاهخواری و رژیم‌های لاغری از این ماده استفاده می‌شود. نخود فرنگی به دلیل دارابودن مواد نشاسته ای زیاد، از دیگر سبزی ها انرژی بیشتری دارد.

زیبایی پوست: 

آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در نخود فرنگی مثل فلانوئیدها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید و آلفا کاروتن ضد پیری پوست و چین و چروک هستند. نخود سبز یک منبع خوب ویتامین C است که باعث افزایش تولید کلاژن پوست می شود و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

درمان ریزش مو موخوره  و خشکی موهای شکننده: 

نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های B مانند فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 می باشد، این ویتامین ها با افزایش گلبول های قرمز خون، اکسیژن رسانی به فولیکول های مو را افزایش داده و به درمان ریزش مو و موخوره کمک می کنند. ویتامین C موجود در نخود فرنگی باعث تقویت و آبرسانی به مو ها شده و مو های خشک و شکننده را درمان می کند.

درمان گلو درد و نرم کردن آن : 

.خوردن  نخود فرنگی پخته با عسل جهت سرفه و پاک کردن ریه و درد سینه و نرم کردن آن و از بین بردن اخلاط فاسد مفید است .
 
مضرات نخود فرنگی ( نخود سبز ) 
مصرف بیش از حد هر ماده ی غذایی میتواند مضراتی نیز داشته باشد 
•مصرف بیش از حد نخود فرنگی می‌تواند میزان اسید اوریک را در بدن بالا ببرد؛ در نتیجه در صورتی که زیاد نخود فرنگی مصرف کنید ممکن است مبتلا به بیماری نقرس شوید.
•پروتئین نخود فرنگی ممکن است باعث سندروم روده تحریک پذیر و مشکلاتی مثل یبوست و اسهال ایجاد کند.
•مصرف بیش از حد نخود سبز ممکن است باعث اشتهای کاذب شود و به جای لاغری شما را چاق‌تر کند.
•گفته می شود که برخی مواد غذایی از جمله نخودفرنگی می تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی در نوزادان شوند.
•همینطور برای روده های ضعیف، کبد، مثانه، اختلالات تیرویید، زخم روده، ورم غده پروستات و سردرد مفید نیست.
•مصرف نخود سبز باعث خشکی طحال شده پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.
•نوع سیاه نخود باعث سقط جنین می شود
• گفته می شود زیاده روی در مصرف نخود فرنگی باعث عقیم شدن مردان و ناباروری در آقایان می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر